Naast mijn eigen rijschool, ben ik sinds 2014 militair rijinstructeur op de categorie B, C en militair F. Categorie B en C zijn de civiele opleidingen op de openbare weg (personenauto en vrachtauto) en staan gelijk aan de eisen zoals ze gesteld en geëxamineerd worden door het CBR. De opleiding bestaat ook uit het terreinrijden, 4×4 (off road). Een militair kan dan ook na zijn opleiding zijn rijbewijs omzetten naar een civiel rijbewijs. Militair F is de militaire categorie voor pantservoertuigen en tanks waarbij ik instructeur ben op de CV90 (infanterie gevechtsvoertuig), de Leopard 1 en 2 (gevechtstank), de Leopard 2 Kodiak (genietank), de Leopard 2 Leguaan (bruglegger) en de Pantserhouwitser 2000NL (artillerie pantservoertuig). In deze opleiding leren de militairen te rijden met een groot voertuig op de openbare weg en in het terrein. Militairen worden in deze opleiding voorbereid op hun toekomstige missies.
Voordat ik militair rijinstructeur ben geworden, heb ik verschillende functies vervuld binnen de Landmacht. Ik ben in mijn loopbaan drie keer een halfjaar op uitzending geweest. Tevens ben ik ook vijf maanden geplaatst geweest op Curaçao. Ik ben de eerste vier jaar van mijn diensttijd soldaat en korporaal geweest. Ik wilde graag verder groeien binnen de Landmacht en ben na mijn opleiding op de Koninklijke Militaire School onderofficier geworden. Ik heb twee leidinggevende functies en een instructeursfunctie vervuld.
In mijn eerste leidinggevende functie ben ik commandant van een infanterie gevechtsgroep geweest en heb ik veel ervaring opgedaan in het leidinggeven en het opleiden van personeel in alle omstandigheden. Tevens ben ik in deze periode met mijn groep uitgezonden geweest naar een zwaar missie gebied, waarbij mijn kwaliteiten als leider flink op de proef werden gesteld omdat je in zo’n periode van het begin tot eind scherp moet zijn.
In mijn tweede leidinggevende functie ben ik plaatsvervangend Pelotonscommandant geweest waarvan één jaar waarnemend Pelotonscommandant. In deze functie ben ik manager geweest van 30 personen, zowel op de kazerne (vredesbedrijfsvoering) als tactisch commandant (oefeningen en uitzending). Ik was hier verantwoordelijk voor personeelszaken, materieel, opleiding en training en het begeleiden en coachen van de ondercommandanten in hun operationele taak als leider maar ook in het geven van instructie.
Mijn instructeursfunctie bestond uit het opleiden van Officieren en Onderofficieren op hun toekomstige functie als voertuigcommandant en uitgestegen commandant van de CV90 (infanterie gevechtsvoertuig). In deze functie heb ik verschillende (civiele) instructie diploma’s behaald en heb ik veel nieuwe lesmethoden toegepast waaronder het nieuwe leren: competentiegericht onderwijs, waarbij je stimuleert/coacht wat de leerling (al) kan, begeleidt wat hij nieuw moet leren en corrigeert als hij een eerder verworven competentie niet voldoende uitvoert. Deze lesmethode wordt ook met rijlessen toegepast. Ik heb dit drie jaar met veel plezier en enthousiasme gedaan en het geven van instructie vond ik erg leuk en ging mij goed af, mede door mijn ervaring van mijn vorige functies.
Toen ik op zoek ging naar een nieuwe functie heb ik bewust gekozen om de infanterie te verlaten en te solliciteren op de functie militair rijinstructeur. Deze keuze heb ik gemaakt omdat ik graag door wilde gaan in het geven van instructie maar ook omdat ik autorijden heel erg leuk vind. Ik heb in mijn jeugd aan internationaal karting gedaan dus ik ben opgegroeid met een stuur in mijn hand. Wat mij betreft was dat in een baan de gouden combinatie. Ik ben aangenomen op de functie en heb negen maanden de opleiding tot rijinstructeur gevolgd in Oirschot. Tijdens mijn opleiding viel ik gelijk op door mijn enthousiasme en kwaliteit van het lesgeven. Tijdens mijn eindstage zijn mijn twee leerlingen in één keer geslaagd. Hierna wist ik het zeker, dit wil ik nog heel lang gaan doen!
Na deze opleiding ben ik aan de slag gegaan als militair rijinstructeur in Amersfoort. Ook hier viel ik gelijk op door mijn enthousiasme op het gebied van instructie geven en heb ik gelijk mijn militaire bevoegdheidspas omgezet naar de civiele bevoegdheidspas van IBKI (wet rijonderricht motorrijtuigen) en mag ik dus ook civiele opleidingen verzorgen voor de categorie B en C.
Na een periode goed te hebben nagedacht en mijn plannen te hebben uitgewerkt, heb ik de keuze gemaakt om mijn droom te laten uitkomen: het oprichten van mijn eigen rijschool voor de categorie B. Dit vind ik het leukst om te doen omdat je dan echt mensen iets nieuws leert. Bij de vrachtauto kunnen mensen al rijden en hebben ze al verkeersinzicht. De kwaliteit van rijlessen staat bij mij hoog in het vaandel. Doordat ik mijn rijschool naast mijn huidige werk doe, ben ik niet gebonden aan strakke tijden. Een lesuur bij Steenman Rijopleiding (60 minuten) is vaak langer dan bij de meeste rijscholen. Het halen en brengen valt altijd buiten het lesuur en je hoeft nooit een andere leerling op te halen. Je bent dus echt een uur aan het rijden, waarbij ik geen extra kosten reken als we wat langer doorgaan dan een lesuur omdat het lekker gaat, of als we nog niet helemaal klaar zijn met de les. Nogmaals kwaliteit gaat bij mij boven alles. Je betaalt een eerlijke prijs voor jouw rijles. Kies je voor het pakket, dan heeft dat nog meer voordelen.
Lijkt het je leuk om te lessen bij Steenman Rijopleiding? Laat dan je gegevens achter op het contactformulier.
Slagen doen we samen!
Ik hoop je graag welkom te heten bij Steenman Rijopleiding.